Wielka rura

Obrazek użytkownika Kuki
Kraj

Polska - prawie 40 milionów ludzi i ani jednego rzetelnego dziennikarza, który wytłumaczyłby opinii publicznej, dlaczego Niemcy z Rosją mogą położyć wielką rurę wg własnego uznania.

Ze strzępów informacji, docierających do przeciętnego obywatela, nie sposób wyłowić prawdziwego obrazu problemu.
Jedynym wiarygodnym polskim źródłem jest najbardziej zainteresowana strona - Zarząd Morskich Portów Morskich Szczecin i Świnoujście.

Porty morskie skarżą się na Nord Stream

[quote]Osiągnęliśmy częściowy sukces, ponieważ na podejściu zachodnim rurociąg Nord Stream będzie wkopany w dno, natomiast na torze północnym rura ma być położona na większej głębokości, ale to i tak koliduje z naszymi planami rozwojowymi - powiedział we wtorek Adamarek. Wyjaśnił, że pogłębienie toru północnego umożliwiałoby wchodzenie do portu w Świnoujściu dużych statków o zanurzeniu 15 metrów; bez wkopania rury w dno, maksymalne zanurzenie wynosiłoby tylko 13,5 metra.[/quote]
I to jest wg mnie prawdziwa informacja. Na odcinku toru północnego miejsce ułożenia rury zostało przesunięte na głębsze wody (na północ). Wg pierwotnego planu rura, położona na dnie, mogła blokować statki o zanurzeniu poniżej 13,5 m (czyli np. gazowce LNG) oraz prawdopodobnie przecinała "sporny" akwen toru podejściowego, do którego Niemcy - wbrew umowom - wciąż roszczą sobie pretensje i działają metodą faktów dokonanych.

[quote]"Chodzi o to, że niedaleko od wejścia do portu w polskim Szczecinie gazociąg Nord Stream przecina dwa tory wodne - polski i niemiecki. Polski o głębokości 13,5 metra i niemiecki - 9 metrów. Oba przebiegają przez wody terytorialne Niemiec. Magistrala ma być ułożona na głębokości 2,5 metra. Jest to zgodna z europejskimi standardami poduszka bezpieczeństwa" - przekazuje "Kommiersant" słowa Putina.[/quote]
I komu tu wierzyć?

Czy ktoś w końcu poda do publicznej wiadomości:
1. W którym miejscu i w jaki sposób gazociąg północny ma przecinać północny tor podejściowy do Świnoujścia?
2. Czy wody te są niemieckimi wodami terytorialnymi? A jeśli tak, to czy prawo morskie nie daje możliwości wyegzekwowania polskich żądań?
3. Dlaczego inwestorzy bronią się przed takim zakopaniem rury, by umożliwić żeglugę dla maksymalnego zanurzenia dla Bałtyku (15 m), skoro zakopywali tak rurę na innnych akwenach?
Chyba się tego nie doczekam - zwłaszcza teraz, gdy Putin tupnął nogą - a rura zostanie położona tak, jak chce Putin (z Merkel).

Chronologicznie:
czerwiec 2009 -
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,6706813,Gazociag_Polnocny_zaszkodzi_polskim_portom.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,6750167,Gazociag_Polnocny_zatrzyma_gaz_z_Kataru.html
październik 2009 -
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7101879,Gazociag_Polnocny_zablokuje_polskie_porty.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7165350,Dania_otwiera_droge_dla_Gazociagu_Polnocnego.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7171798,Europe_podzieli_kurtyna_gazociagow__A_gazoport_pod.html
listopad 2009 -
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33207,7278208,MSP__Nord_Stream_na_trasie_do_Swinoujscia_powinien.html
grudzień 2009 -
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7384939,Niemcy_chca__zeby_Nord_Stream_nie_blokowal_polskich.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7409994,Niemcy_warunkowo_chronia_polskie_porty_przed_Nord.html
styczeń 2010 -
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7490028,Baltycka_rura_zacznie_powstawac_na_Prima_Aprilis.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7510662,Gazociag_Polnocny_trzeba_zakopac__bo_zablokuje_rozwoj.html
marzec 2010 -
http://wyborcza.pl/1,76842,7618874,Niemcy_ustapili__Gazociag_Polnocny_ominie_polskie.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7619376,Zakopalismy_rure__Gazociag_Polnocny_nie_zablokuje.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7630550,Nord_Stream_wkopie_rure_na_drodze_do_portu_w_Swinoujsciu.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7632730,Gazociag_Polnocny_nadal_moze_zablokowac_port_w_Swinoujsciu.html
maj 2010 -
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7847446,Gazociag_Polnocny_nadal_blokuje_rozwoj_portu_w_Swinoujsciu.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7945258,Gazociag_Polnocny_nadal_blokuje_rozwoj_portu_w_Swinoujsciu.html
czerwiec 2010 -
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7984158,Przez_powodz_odlozono_rozmowy_Polski_i_Niemiec_o_Gazociagu.html
lipiec 2010 -
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,8095116,Niemcy_odwlekaja_przelozenie_Gazociagu_Polnocnego.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,8174685,Polska_nadal_nalega_na_zmiane_ulozenia_Gazociagu_Polnocnego.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,8189233,Grabarczyk_ocali_Swinoujscie_przed_Nord_Streamem_.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,8194316,Nord_Stream_jednak_pogrzebie_port_w_Swinoujsciu_.html
wrzesień 2010 -
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,8404922,KE__Polska_nie_prosila_o_interwencje_w_sprawie_Nord.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,100969,8407433,Porty_morskie__dwie_skargi_i_zawiadomienie_do_KE_ws_.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,8408749,Nord_Stream_nie_zatrzyma_gazoportu_w_Swinoujsciu.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,8421264,Gazowe_rozmowy_w_Moskwie_zakonczone__Final_w_pazdzierniku_.html

Brak głosów

Komentarze

odpowiedź jedno słowo KONDOMINIUM

Vote up!
0
Vote down!
0

Jesteś Polakiem? Zastrzeliłbym się, gdyby w moich żyłach płynęła inna krew. W. Łysiak

#88841

W 1994 r Niemcy jednostronnie poszerzyły swa wyłączną strefę ekonomiczną na skutek czego północny tor podejściowy do Świnoujścia znalazł się pod ich "jurysdykcją" i to pomimo, że wg polsko - niemieckiej umowy z 1989 roku, akwen ten znajduje się w składzie polskich wód terytorialnych! Polska decyzję oprotestowała, ale chyba na tym się skończyło, zaś Niemcy stosują politykę faktów dokonanych. Znalazłem na ten temat ciekawy artykuł w "ND" www.naszdziennik.pl/index.php

Pozwolę sobie zamieścić obszerny cytat:

Od wielu tygodni próbujemy dowiedzieć się zarówno w polskiej ambasadzie w Berlinie, jak i bezpośrednio w naszym Ministerstwie Spraw Zagranicznych o kwestie dotyczące granicy na Zatoce Pomorskiej. Po tym, gdy wyjaśniamy naszym rozmówcom, o co nam dokładnie chodzi, wszyscy zaraz milkną, zasłaniając się najczęściej tajemnicą państwową. O te kwestie pytała także poseł Gabriela Masłowska (PiS), która złożyła w tej sprawie interpelację poselską. W odpowiedzi MSZ utrzymuje, że Niemcy respektują umowę między PRL i NRD podpisaną w Berlinie 22 maja 1989 roku. Ta umowa - zapewnia polski MSZ - przewiduje, że północny tor podejściowy do portów Szczecin i Świnoujście w całym jego przebiegu oraz kotwicowiska znajdują się na naszym morzu terytorialnym bądź na morzu otwartym. Ministerstwo podkreśla, że obowiązywanie tej umowy zostało potwierdzone w późniejszym traktacie polsko-niemieckim z 14 listopada 1990 roku. Ale Niemcy i tak najwyraźniej robią swoje, czego dowodem jest decyzja Berlina z 1994 roku o jednostronnym proklamowaniu ustanowienia wyłącznej niemieckiej strefy ekonomicznej na Morzu Bałtyckim, gdzie północna część toru podejściowego do portów Szczecin i Świnoujście znalazła się w granicach niemieckich. Polska tę decyzję oprotestowała i teraz najwyraźniej Niemcy podejmują kolejną próbę rozwiązania tej kwestii według własnego pomysłu.
Profesor Jan Sandorski z Wydziału Prawa i Administracji UAM wyraził zdumienie faktem, że zjednoczone Niemcy uważają się za prawnego spadkobiercę NRD, ale już umowę z 1989 roku chcą odrzucić. - Jeżeli RFN po przyłączeniu NRD nie zgłosiła żadnych zastrzeżeń do tej umowy, to znaczy, iż ona nadal w pełnym zakresie obowiązuje. Zarówno Polska, jak i Niemcy z prawnego punktu widzenia muszą się tej umowy trzymać - dodał prof. Sandorski. Jego zdaniem, Polska powinna w tej sytuacji naciskać na Niemcy w sprawie podpisania dodatkowego porozumienia w kwestii granicy morskiej, w którym potwierdzono by zapisy z 1989 roku. - Jeżeli Niemcy nadal będą tę sprawę kwestionować, to należy się zastanowić, czy nie skierować problemu do Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w Hadze - uważa Jacek Sandorski, ale w jego opinii, Polska powinna przede wszystkim bronić zapisów umowy z 22 maja 1989 roku, w której wyraźnie potwierdzono, że jest to polski obszar terytorialny.
Profesor Sandorski uważa, że niezałatwiona do końca sprawa granicy morskiej pomiędzy RP a Niemcami stwarza wiele poważnych problemów i nieporozumień. Prawnik przypomniał w tym kontekście incydent z pogłębiarką "Cornelia", której kapitana w 2004 roku zatrzymały niemieckie służby, żądając od niego okazania zgody na prace pogłębieniowe północnego toru podejściowego wydanej przez władze niemieckie. Miał on zezwolenie podpisane przez polską administrację morską, bo ten akwen leży w naszych granicach. 1 grudnia 2004 r. "Cornelia" wykonująca prace pogłębiarskie została skontrolowana przez statek "Hamburg", należący do straży granicznej RFN. Na jej pokład bezpardonowo wtargnęli niemieccy funkcjonariusze i poinformowali kapitana, że wykonuje on prace nielegalnie, ponieważ są podejmowane na obszarze niemieckiej strefy ekonomicznej. W przyszłości takich incydentów może być więcej.
Profesor Sandorski podkreśla, że Niemcy próbowali różnych forteli, aby zrealizować swoje cele. - Wymyślili na przykład, aby na tym terenie utworzyć rezerwat przyrody, a taka decyzja znacznie utrudniałaby prace pogłębieniowe toru podejściowego do polskich portów. Innym działaniem było przeprowadzenie w 2006 roku na akwenie ćwiczeń niemieckiej marynarki wojennej, co także utrudniło wpływanie statków do polskich portów, a promy płynące ze szwedzkiego Ystad do Świnoujścia były zmuszone do zmiany kursu - przypomniał profesor.

pozdrowienia

Gadający Grzyb

Vote up!
0
Vote down!
0

pozdrowienia

Gadający Grzyb

#88878

dzięki, ale czytałem. te kwestie znam i poruszyłem szerzej w poprzedniej notce.

po przesunięciu miejsca położenie rury na torze, podobno znalazła się ona na niemieckich wodach terytorialnych - tak podają media za Niemcami i Rosjanami. ja chciałbym, żeby w tej sprawie było znane oficjalne stanowisko naszego urzędu.

Vote up!
0
Vote down!
0
#88881

Oficjalne stanowisko urzędu? No co ty, nie za wiele żądasz? Chcesz pogorszenia stosunków z naszym sąsiadem? ;))

pozdrowienia

Gadający Grzyb

Vote up!
0
Vote down!
0

pozdrowienia

Gadający Grzyb

#88892